söndag 15 december 2013

 

När jag var barn

mina jular i Klarbo.Ni ser huset på headern.Var det mycket viktig tmed julskyltningen i affären.Sista söndagen före julhelgen var det som gällde.Pappa fick granar av snälla Jonsson.De ställdes utanför dörren.
Jag fick vara med och skylta i fönstren.De var ju inte stora,men å så märkvärdigt!
En av ungarna Karlssn fick vara med. Då var hon minsann snäll,annars en retsticka.
Så roligt att ta fram varor som vi köpt på sommaren.
På kvällen tog alla i byn bussen till stan.Så roligt med jukskyltning ochsärskilt de "levande"grejerna och Isidorusleksaker.Vi barn var ju inte vana med någonting sånt.
Sedan gick åtminstone,vi,in till Tammerfors kondis för att fika och värma sig.Vill minnas att då va det snö!Eller är det bara som hjärnan önskar?
Ett år.kom det upp en docka som jag ville ha!
Hon var så fin med bruna ögon.En celluid docka.Ingetmärkvärdig.
Jag ställde henne längst in i hyllan för att ingen skulle köpa.
Fick henne av farmor.Och dockan fick namnet Susanne.Jag tror inte att hon kom med på något kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar